}); -->

Практичне заняття для педагогів

Практичне заняття

для педагогів

« СТРЕС»

 

Синій колір – І психолог.

Чорний колір – ІІ психолог (педагог)

Мета:

-      Закріпити знання  психологів та педагогів з питань  виникнення та основних характеристик стресу;

-      виробити  стратегії протидії стресу,

-      засвоїти необхідні знання щодо профілактики та методів боротьби зі стресовими ситуаціями в роботі,

-      сприяти розвитку в учасників позитивного сприйняття себе, актуалізації потреби пізнавати себе;

-      створити мотивацію на плідну роботу та співпрацю всіх учасників.

 

Час проведення: 45 хвилин

Хід:

 

Ведення в тему. Актуальність зустрічі

Час: 4 хвилин

 Діалог між ведучими.

Ведучий: Привіт, чому сумна, похмура?

Ведучий 2: Відчуваю фізичне виснаження, душевну тривогу та страх.

Ведучий: У тебе симптоми – стресу. Поговоримо?

Ведучий 2: Про що?

Ведучий: Про те що, добре та не дуже. Ми багато знаємо, а щось нам не відомо.

-      Поговоримо? А раптом буде цікаво?(звернення до учасників заняття).

   Професія психолога та педагога належить до роботи у системі «людина-людина», надання підтримки та допомоги. Ці дві професії найбільш витратні в плані психічної енергії – тобто ризик отримання стресу дуже великий. Навідь у Міжнародній кваліфікації хвороб відрізняють окремий стан «Професійний стрес» - це стрес пов язаний із труднощами керування своїм професійним життям.

Ведучий 2: Як собі допомогти?

Ведучий: В цьому ми спробуємо розібратися на нашому практичному занятті.

Ведучий 2: Але ж на роботі нам все ж таки, щось позитивно вдається зробити!

Ведучий: Про це ми зараз дізнаємося, запрошую колег у дружнє коло.

 

Вправа  «Більш всього мені на роботі вдається…. ».

Мета: створити сприятливий психологічний клімат, умови для ефективної співпраці, та  згуртованості групи.

Час: 5 хвилин

 

 Ведучий: Шановні колеги, гарний настрій та позитивні емоції це половина вирішення любого питання. Ще Б.Спінозі писав «Якщо ви хочете, щоб життя вам посміхалося, подаруйте йому спочатку гарний настрій».

Пропоную Вам  продовжити фразу: «Більш всього мені на роботі вдається….» (робота по колу).

Висновок: Щоб не чинити негативного впливу на учасників навчально-виховного процесу, потрібно в першу чергу навчитися розбиратися в собі, зі своїм емоційним станом, причинами, які викликають емоційні проблеми, знаходити вихід із стресових ситуацій.

 

 

 

 

Вправа «Дерево очікувань».

Мета: з ясувати очікування учасників від зустрічі.

Час: 3 хвилин.

Матеріал: паперове дерево розміром 50*50см,  паперові квіти.

Хід вправи:

 

Ведучий 2: З метою творчої та плідної взаємодії, з’ясування, чого ми прагнемо від зустрічі, пропонуємо Вам на квіточках  записати свої очікування, зачитати та прикріпити на дерево очікувань.

 

  Висновок:   Подивіться на наше дерево, як гарно зацвіло! Воно вказує на те, що ми з вами небайдужі, і сподіваюсь, наприкінці заняття ми зберемо щедрий врожай!

 

Самодіагностика.

Мета: створити можливість для учасників проаналізувати свої переживання, побачити образ свого «Я» та свої почуття відносно роботи  на символічному рівні.

Час: 5 хвилин.

Матеріал: аркуші паперу розміром А5 по кількості учасників, таблички на столах - група: «Позитив», «Радість», «Настрій».

Хід:

 

Ведучий: Використовуючи елементи арт-терапії, пропоную Вам намалювати ваш внутрішній, емоційний  стан на початку, середині та кінці тижня ,у вигляді трьох дерев.

Інтерпретація: Якщо три дерева однакові за висотою, пишністю крони, розквітчані то у  Вас  вдома і на роботі  все добре - стабільний емоційний стан. А перепади в висоті дерев, зігнутість гілок, зменшення пишності крони – є ознакою нестабільності емоційного стану. Можливо це пов’язано зі стресом.

Ведучий: Позитивне мислення є одним із ресурсів, що може змінити все ваше життя, і це не казка, а сама, що ні є дійсність. Позитивне мислення ключ до успіху, у всіх сферах життя. Позитивні думки допомагають розвинути оптимістичне ставлення до всього.

-А як же це працює?

 

Ведучий 2: Пропоную Вам прийняти участь у експерименті.

Експеримент з яйцем, морквою та кавою.

Мета:  вчити позитивно сприймати та пізнавати себе.

Час: 5 хвилин

Матеріал: муляжі моркви, яєць, зерна кави, іграшковий посуд.

Хід:

Ведучий 2: Шановні колеги, на ваших столах стоїть посуд та муляжі, пропоную  Вам по експериментувати. Група «Позитив» покладіть в одну ємність моркву, група  «Радість» - покладіть в ємкість яйце, а група «Настрій»  - насипте будь ласка, зерна кави у чашку. Уявіть, що Ви поставили посуд на вогонь, пройшов час.

На вашу думку, що відбулося, як змінилися якості продуктів? Група «Позитив?», група «Радість?», група «Настрій»?

 

Відповіді учасників:"Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді".

 

Ведучий:  Це лише поверхневий погляд на речі. Подивіться ... Тверда морква, побувавши в окропі, стала м'якою і податливою. Крихке і рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих обставин – окропу.

 Так і люди - сильні зовні можуть розклеїтися і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише затвердіють і зміцніють ".

Ведучий: "А кава?"

"А це найцікавіше.. Зерна кави повністю розчинилися в новому середовищі і змінили її ! .. Перетворили окріп в чудовий ароматний напій.

 Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин. Вони змінюють самі обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання з ситуації ".

Висновок: Позитивне мислення та продуктивні дії  ключ до успіху, у всіх сферах життя та подоланню  стресу.

 

Ведучий: Щоб певним чином запобігти стресу кожному потрібно знати його ознаки, причини та ресурси стійкості до стресу. Тому пропоную творчу роботу в 3-х групах: «позитив», «радість», «настрій».

 

Вправа «Ознаки, причини та ресурси»

Мета: закріпити знання   з питань  виникнення та основних характеристик стресу.

Час: 5 хвилин

Матеріал: плакат розділений на три частини: група «Позитив», група «Радість», група «Настрій», клей та ножиці.

Хід вправи:

Ведучий: На поняття стресу можна подивитися під різним кутом, він несе руйнівну силу, але ним потрібно навчитися керувати і тоді Ви відчуєте позитивний аромат і смак життя. Для того, щоб боротися зі стресом, треба знати його ознаки і причини виникнення. В цьому допоможе нам вправа «Ознаки, причини та ресурси».

 

Інструкція:

Пропонуємо протягом 2 хвилин, вибрати з  варіантів, вирізати і наклеїти на аркуш паперу:

Групі «Позитив» -  ознаки стресу. (Додаток 1)

Групі «Радість» - причини стресу.

Групі «Настрій» - ресурси подолання стресових ситуацій.

По завершенню роботи презентувати вибір. Обговорення.

 

Ведучий 2: Стрес може бути і корисним і руйнівним. Стресовий стан визначається тим, як ми реагуємо і що говоримо, а не тільки зовнішніми чинниками, які викликають стрес.

 

Ведучий: Я підтримую думку  Льва Толстого: «Людина розумом може і повинна позбутися того, що її турбує».

 

Ведучий 2: Шановні колеги, як ви вважаєте чи можливо подолати стрес? (Відповіді).

Ми продовжуємо працювати  в створених  групах, для  того щоб знайти  способи та методи стабілізації емоційного стану.

 

 

 

Вправа «Проблема: шляхи вирішення»

Мета: показати шляхи вирішення проблем

Час: 10 хвилин.

Матеріал: пластикові стаканчики, пісочний годинник, ножиці, скоч, кольоровий папір, плакат з загальною інструкцією.

Хід вправи

 

Ведучий: Шановні колеги, хочу презентувати Вам незвичайні подарунки.(Учасники отримують зіпсовані пластикові стаканчики).

Ведучий 2: Щось не так? Вам не подобається?

 

Ведучий: Чи  не буває так, що життя нам також дарує такі «незвичайні по­дарунки»? Як ми реагуємо на такі явища?    

 Ведучий 2: Кожен із нас може зазнати невдачі. Хочу запропонувати вам кілька кроків дій, які допоможуть перемогти невдачу.

 

Крок 1.

Ведучий: Візьміть до рук  стаканчик. За 2 хвилини Вам необхідно, не випускаючи стаканчика з обох рук, якось його полагодити або зробити з нього щось корисне.  Обговорення

Ведучий:  Кому вдалося полагодити стаканчик?

Ведучий 2: Чи зручно було працювати?

Ведучий: Якби стаканчик був реальною проблемою, чи вдалося б її ви­рішити у такий спосіб (не випускаючи стаканчика з обох рук)?

         Справді, інколи ми, як то кажуть, хапаємося за свої проблеми,  застрягаємо на них і не хочемо відпустити їх, утратити контроль над ситуацією.

В народі  кажуть: «Не зв’язуй проблемами  собі руки».

Цей спосіб, як ви вже переконалися, не діє.

 

Пропоную вам наступний крок.

Крок 2.

Ведучий 2: Шановні колеги,  тепер стаканчик можна випускати з рук. Можна робити з ним що завгодно, самостійно й використовувати будь-які матеріали, який ви знайдете в кімнаті. А оскільки кожен намагається виріши­ти свої проблеми найшвидше, спробуйте виконати завдання за 2 хвилини. Завдання  залишається таким самим. Вам потрібно зробити з вашого стаканчика щось корисне, а потім розказати про свій витвір.

Обговорення

Ведучий 2: Кому вдалося  щось змайструвати?

Ведучий: Кому не вдалося щось змайструвати? Чому?

Коли ми розраховуємо на дуже швидке розв’язання наших проблем і тільки на самих себе, можемо опинитися в такій ситуації, коли може не вистачити часу та ресурсів. Який вихід? (Відповіді).

Ведучий: Необхідно розширювати свої можливості.

В народі кажуть: «Не чекай, що проблеми вирішаться миттєво, май терпіння».

 

Пропоную вам наступний крок.

Крок 3.

Ведучий 2: Зараз у вас спільна проблема: що зробити зі стаканчиком? Але умови дещо змінюються. Тепер можна  об’єднатися у групи по 5 учасників і  вирішувати проблему спільними зусиллями. Можна працювати кожному над своїм задумом, можна підказувати один одному, а можна створювати колективні витвори. На ро­боту отримуєте стільки хвилин, скільки учасників у вашій групі.

По закінченні  кожна група презентує свій витвір.  

В народі  кажуть: «Знайди собі спільників, не бійся звернутися по допомогу»

Обговорення                                                               

 

Ведучий: Порівняйте свої відчуття на першому, другому і третьому кроках.

Коли легше було вирішувати проблему, а коли – цікавіше?

 

Ведучий 2: Шановні колеги,  пропоную кожній групі на арку­шах, використовуючи приклади прислів’їв,  скласти та записати унизу листа, інструкцію щодо того, як розв’язувати проблему (2 хвилини).

Кожна група представляє свою інструкцію, проговорюються спільні пункти та пропонується «узагальнена інструкція» на плакаті(Додаток 2)

 

 Висновок: Щоб захистити себе від стресів, треба навчитися розпізнавати в собі їх ознаки та симптоми, вміти управляти стресом, розслаблятися, знімати напругу. У цьому випадку, діючи правильно, можна попередити виникнення захворювань. Психологічні, терапевтичні, релаксаційні вправи допоможуть підтримувати хорошу психологічну форму, долати стресові ситуації, розслаблятися, позитивно налаштовуватися на професійну діяльність.

 

Ведучий 2: А як Ви вважаєте, чи можливо розрахувати рівномірно свої сили на дім та роботу. Можливо зробити так, щоб усі були щасливі і все вдавалося?

Ведучий: А це ми дізнаємося у  вправі, яка так і називається « Я вдома», «Я на роботі».

 

Вправа « Я вдома»,  «Я на роботі»

Мета: виявити стереотипи поведінки, розкрити уявлення про значиме, важливе для себе та навколишніх.

Час проведення: 5 хвилин. Матеріал: 2 таблиці.

Хід вправи:

 

Ведучий: Шановні колеги, пропоную розділитися на 2  групи, за допомогою слів «Весна-зима».  Кожна  група отримує  таблицю, в яку необхідно вписати  «На работі я прагну…», «Вдома я прагну…». Але необхідно враховувати те що, ми повинні урівноважити та компенсувати:  дім та роботу (Додаток 3).

На виконання завдання 4 хвилини.

 

Обговорення:

- Який список було складніше писати?

-Чи є однакові якості, які проявляються в різних мадальностях?

- Чи можливо підтримувати баланс між работою та домом?

- Чи стикаємося ми з «перекосами» у розподілі психічної енергії та часу на роботі та вдома?

 

Висновок: Виконання цієї вправи дозволило нам вийти на наявні стереотипи поведінки мислення, подивитися на свої взаємини з професією як би з боку, спочатку визначити своє ставлення до ситуації, що склалася, відзначити можливу проблемність,. Тільки при обліку всього цього можна визначити зміни в своїй подальшій поведінці і діяльності та знайти баланс.

 

Рефлексія. Вправа «Дискета, інтернет, архив».

Мета: отримання зворот нього зв’язку, усвідомлення учасниками того, якою мірою реалізовані їхні очікування щодо тренінгу.

Час: 3 хвилини.

Матеріал: паперові малюнки: дискети, інтернету, архіву на кожного учасника.

Хід прави:

 Ведучий 2: Шановні колеги, пропонуємо Вам  подумати та записати на малюнках інформацію: «Дискета» - це мобільна інформація, яку ви візьмете з собою після заняття та будете використовувати, «Інтернет» - інформація, яку треба опрацьовувати та перероблювати, «Архів» - інформація, яка не актуальна і Ви закриєте її «під замок». Презентація учасників своїх записів.

 

 Висновок: Дуже приємно бачите те, що дана інформація є потрібною, але потребує від нас подальшого удосконалення знань, навичок з проблеми профілактики впливу стресових ситуацій на здоров’я людини.

 

Вправа «Дерево очікувань».

Мета: завершення заняття, налаштування на успіх.

Час: 3 хвилини.

Матеріал: паперові фрукти.

Хід вправи:

 

Ведучий: Шановні колеги пропоную з ясувати, чи здійснилися ваші сподівання від нашої зустрічі? Що нового Ви дізналися? Чим запам’яталося наша зустріч? Що Ви відчували в ході нашої спільної діяльності?».

Відповіді на ці запитання запишіть на паперових фруктах. Презентація відповідей на запитання та приклеювання на дереві.

Подивіться, який щедрий врожай на нашому дереві очікувань!

Чарівні квіточки перетворилися на корисні фрукти, можливо і вам вони стануть у нагоді. Хочемо презентувати Вам буклетів з профілактики стресу.

 

Підсумок: Людське життя завжди переповнене стресами, хвилюваннями, переживаннями, але не варто витрачати на них свій час.  Нажаль,  у житті ми не завжди маємо змогу робити тільки те, що нам подобається, приносить радість. А робота без радості пришвидшує стрес в багато разів. Якщо ж користуватися настановою «Не можеш робити те, що любиш – навчись любити те, що робиш», то ніякий стрес  вам не загрожуватиме!

Пам’ятайте, що завжди під рукою є  найпростіші, найдоступніші й найкорисніші заспокійливі засоби. Більше відпочивайте, розслабляйтеся, зберігайте душевну рівновагу.

 

 «Ваша судьба в ваших руках, меняйте себя, и вы измените окружающий мир»- говорил Ф. Ларошфуко

 

Все в ваших руках шановні коллеги. Будьте щасливі!  Дякуємо за увагу!

 

- Дякуємо за активну творчу діяльність! Зичимо щастя та наснаги!

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Група «Позитив» : пропонується знайти і розкрити ознаки стресу.

 

1.     Почуття роздратованості, пригніченості без особливих причин.

2.     Депресія, фізична слабкість, небажання що-небудь робити, постійна втома.

3.     Зловживання шкідливими звичками.

4.     Підвищена працездатності.

5.     Постійно виникають бажання поплакати, сльозливість, що переходить в ридання, тугу, песимізм, жалість до себе.

6.     Неможливість розслабитися відкинути в сторону свої справи і проблеми.

7.     Іноді з’являються нервові тики, нав’язливі звички: людина покусує губи, гризе нігті. З’являється метушливість, недовіра до всіх і кожного

8.      Посилення тривоги , відчуття кризи.

9.     Піднесений настрій.

10.                       Порушення продуктивності пізнавальних функцій (зниження уваги, пам’яті, розумових процесів)

11.                        Наявність фізичного дискомфорту і неприємних відчуттів з боку соматичної системи організму (головний біль, болі в м’язах, спині, печія, підвищення тиску).

 

 Група «Радість»: причини стресу.

1.     Значні зміни життя

2.     Робота

3.     Труднощі у відносинах

4.     Фінансові проблеми

5.     Висока зайнятість

6.     Діти і сім’я

7.     Життєві цінності і переконання

8.     Постійна увага з боку оточуючих

9.     Екологія

10.                        Фізична слабкість, недосипання

11.                        Вітамінізація організму

 

Група «Настрій»: ресурси подолання стресових ситуацій.

 

1.     Активна мотивація подолання стресу.

2.     Життєвий досвід, досвід подолання подібних ситуацій.

3.     Відмова від  допомогу.

4.     Вміння формувати мережу підтримки.

5.     Навички психічної саморегуляції. Інформаційна активність.

6.     Психологічна компетентність.

7.     Тайм-менеджмент.

8.     Пошук соціальної підтримки.

9.     Стан здоров’я, турбота про збереження та зміцнення здоров’я.

10.                       Наявність часу для відпочинку. Харчування. Сон.

11.                        Усамітнення .

 

 

 

 

 

Додаток 2

Варіанти прислів їв для груп:

 

v Вір в успіх!

v Не носися з ними як із писаною торбою.

v Не за своє діло не берися, а за своїм не лінуйся.

v Не поклонясь до землі, і грибка не піднімеш.

v Знайди собі спільників, не бійся звернутися по допомогу (одна голова — добре, а дві — краще!).

v Не чекай, що проблеми вирішаться миттєво, май терпіння.

v Сльозами проблемі не допоможеш.

v Добрий початок - половина вирішення справи.

v Є терпіння - буде й уміння.

v Не бійся проблем - нехай вони тебе бояться.

v Не зв’язуй проблемами собі руки.

 

 

Узагальнена інструкція

Щоб боротися з проблемами необхідно:

 

v Не зв’язуй проблемами  собі руки.

v Не чекай, що проблеми вирішаться миттєво, май терпіння.

v Знайди собі спільників, не бійся звернутися по допомогу.

v Вір в успіх!

 

 

 

 

Вправа « Я вдома», «Я на роботі»

 

«На роботі я прагну…»

«Вдома я прагну…»

 

Приділити увагу…

 

Приділити увагу…

Підтримати…

 

Підтримати…

Витрачати час…

 

Витрачати час…

Розібратися в питаннях….

 

Розібратися в питаннях….

Домовитися…..

Домовитися,,,,,,,

Займатися….

Займатися….

 

 

 

Вправа « Я вдома», «Я на роботі»

 

«На роботі я прагну…»

«Вдома я прагну…»

 

Приділити увагу…

 

Приділити увагу…

Підтримати…

 

Підтримати…

Витрачати час…

 

Витрачати час…

Розібратися в питаннях….

 

Розібратися в питаннях….

Домовитися…..

Домовитися,,,,,,,

Займатися….

Займатися….